Boek van de week
Leestijd: 3 min.

Boek van de week

My Way van Monica Geuze

Ineens schoot ze de top tien boekenbestsellers binnen: de populaire vlogster Monica Geuze. Bekend door haar dj-klus bij Ronnie Flex, dagelijkse vlogs op haar YouTube-kanaal en vaste gastoptreden bij Dutch Ridiculousness op MTV, besloot ze een heus boekwerk uit te brengen. In ‘My Way’ deelt ze niet alleen dat ze een fijne jeugd had, een lastige puber zonder doelen was, de scheiding van haar ouders insloeg als een bom en ze haar dj-bestaan eigenlijk per ongeluk inrolde, maar óók waar ze graag in Amsterdam uitgaat, bij welke sauna je moet wezen en waar je een lekker hapje kunt eten. Kortom: een samenraapsel van interessante, oninteressante en willekeurige feiten over Monica’s leven, compleet met gelikte foto’s en gave vormgeving.

Wie zit hierop te wachten? Blijkbaar een boel mensen, want het boek vliegt de winkels uit en krijgt lovende recensies en reviews. Waaraan dit ligt kun je met wat huis-tuin en keukenpsychologie terugvoeren naar de voyeuristische neiging van de mens: we lezen, horen en zien graag wat andere mensen doen. We vergelijken onszelf met hen, zijn het roerend eens, laaiend oneens, voelen herkenning of juist weerstand. Monica deelt eigenlijk hele gewone dingen, maar juist dát spreekt veel kijkers en lezers aan. Niks geen ver-van-je-bed-glamour-show, maar gewoon met je make-uploze plofkop vloggen dat je net wakker bent, een kop thee wilt en gisteren écht een vette film hebt gezien. Ontzettend herkenbaar, toch? Keeping it real.

Het boek is vlot geschreven, soms tot op het kinderlijke af. Het leest makkelijk weg, is aangenaam voor het oog door de vele (jeugd)foto’s, magazine-achtige opmaak en het toegankelijke lettertype. Monica heeft het boek in drie stukken gehakt: toen, nu en straks. We volgen chronologisch haar levensreis tot aan waar ze nu is: een 22-jarige vlogster met meer dan 331.000 volgers op haar YouTube-kanaal. Ze wil géén voorbeeld zijn voor jongeren, zegt ze, en schaamt zich nergens voor. En als ze zich wel schaamt, dan schaamt ze zich daar niet voor. Dat is verfrissend in de gepolijste showbizz-wereld en spreekt de gewone burger aan.

Des te verwarrender is het verschil tussen de grofgebekte Monica op haar vlogs en in haar boek en het beeld dat ze schetst op Instagram: op die foto’s is ze altijd gestoken in de beste outfits en volop van make-up voorzien. Ze poseert gunstig, op de vetste locaties en met de hipste mensen. In die zin is Monica misschien hét toonbeeld van hoe veel jongeren nu in hun leven staan: snakkend naar herkenbaarheid, zich tevens willen onderscheiden, maar eigenlijk niet echt weten waar ze mee bezig zijn. Maar zoals gezegd: huis-tuin en keukenpsychologie…

Uitgeverij: Kosmos Uitgevers. Prijs: 20,- euro