Thuis internatio- naliseren
Leestijd: 2 min.

Thuis internatio- naliseren

Zelf een minor ontwikkelen doe je zo

Stoer. Leraar Aardrijkskunde studenten Amber Roeffen en Tijs Noyens hebben zélf een minor ontwikkeld en uitgevoerd. Ze doken daarvoor in de wereld van vluchtelingproblematiek, en bezochten vluchtelingenkampen op Chios (Griekenland).

‘Doordat ik niet volledig achter mijn voormalige minorkeuze stond, en Tijs ook moeite had met het maken van een keuze, kwam docent Jaimy Blaney Davidson met dit idee: een minor ‘Internationalisering at home’. Daarvoor moesten we onderzoek doen naar vluchtelingenproblematiek. Een interessant en actueel onderwerp. Tijs en ik zagen het meteen zitten,’ aldus derdejaars student Amber (21). De minor is een afgeleide van de minor ‘Internationalisering’, maar betreft een kortere periode in het buitenland. Amber: ‘Uiteraard zijn er richtlijnen om aan je studiepunten te komen, maar aangezien de minor nieuw is, hebben we zelf ook nagedacht over een nuttige planning.’

Wie, wat, waar, waarom?

Het duo besprak de voortgang wekelijks met Blaney Davidson. Ze bestudeerden redenen om te vluchten, landen van herkomst, vluchtroutes, asielprocedures, welke organisaties van belang zijn voor vluchtelingen, en welk integratiebeleid Nederland hanteert. Tevens gaven ze les aan vluchtelingen in een Internationale Schakelklas (ISK) in Zutphen. ‘Deze lessen mochten we als docent in de dop zelf invullen; het was voor hen een soort kennismaking met het Nederlandse systeem.’

Chios

Het meest indrukwekkend vonden Amber en Tijs het negendaagse bezoek aan vluchtelingenkampen op het Griekse eiland Chios. ‘We schrokken wel van de omstandigheden in de kampen, die uit hun voegen zijn gegroeid. En ook de vluchtverhalen gingen ons niet in de koude kleren zitten. Zo raakte de Iraakse Abbas ernstig verminkt tijdens een aanslag in Bagdad, en werden Hisam en zijn zoon na een barre tocht, te voet vanuit Syrië, in Turkije opgepakt en vastgehouden.’

Puzzelen met mensenlevens

‘Vluchtelingen zijn onderdeel van onze maatschappij, maar naar ons idee is er veel onwetendheid over deze mensen. We willen meer bewustwording creëren zodat vluchtelingen beter begrepen worden.’ Met alle opgedane kennis hebben de studenten een didactische onderwijsmethode voor het voortgezet onderwijs gemaakt. Ook wel ‘een mysterie’; een vraagstelling die onderbouwleerlingen aan het werk zet, met Facebookpagina’s van fictieve personen als puzzelstukken. Amber: ‘We hopen de methode te kunnen testen tijdens onze afstudeerperiode. En het zou mooi zijn als er studenten zijn die het stokje overnemen, en de minor ook willen volgen.’

Interesse? Stuur een mail naar dhr. Blaney Davidson