Kijkje in de ‘toecomst’
Leestijd: 3 min.

Kijkje in de ‘toecomst’

een interactief platform waar Marloes wat aan heeft

Marloes Koopman (22) is derdejaarsstudent Communicatie. Speciaal voor Sense schrijft ze over haar belevenissen als student. Dit keer vertelt ze over haar bezoek aan de Dag van de Toecomst. Ja, ‘toekcomst’ met een ‘c’, niet met een ‘k’…

Als communicatiestudente word ik al vanaf het begin van de opleiding klaargestoomd voor het bedrijfsleven. Naast een hoop theorie, leerden we door de opleiding heen samen te werken voor én met opdrachtgevers. De opleiding is er namelijk van overtuigd dat wij, studenten, en het beroepenveld elkaar eerder moeten treffen dan pas na onze diploma-uitreiking.

Om die schakel tussen theorie en praktijk te leggen, ofwel tussen opleiding en werkveld, is Toecomst.nl in het leven geroepen, een interactief platform. In mijn laatste semester vóór mijn afstuderen, maak ik op een intensieve manier kennis met de praktijk. Elke week werken we aan een project voor een opdrachtgever. Zo heb ik de ‘Customer Journey’ van snoepmerk Look-o-Look in kaart mogen brengen en werk ik op dit moment aan het toekomstbeeld van Lidl. Al deze opdrachtgevers worden ‘verzameld’ via Toecomst.nl.

Om ons een nóg beter beeld te geven van de toekomst als communicatieprofessional, is al meerdere keren de ‘Dag van de Toecomst’ georganiseerd. Zo ook vorige week donderdag. En ik was erbij! Het beloofde een interessante middag te worden. Eerst zou Jan-Pieter Stafleu spreken over zijn ervaring als programmamaker bij televisieprogramma’s als RAMBAM TV en de moeizame relatie tussen televisieprogramma’s en social media. Daarna kreeg ik, als vierdejaars studente, een workshop over succesvol afstuderen. Met mijn afstudeerstage in het vizier natuurlijk enorm handig.

ups en downs

Tussen het leren van mijn laatste tentamen door, zit ik in het Auditorium voor de aftrap van de Dag van de Toecomst. Zelf vind ik RAMBAM TV een enorm leuk programma, des te interessanter voor mij dus! Aan de hand van verschillende televisieprogramma’s, zoals Ik vertrek, Wie is de Mol? en natuurlijk RAMBAM zelf, doorlopen we, samen met Jan-Pieter Stafleu, de ups en downs als het gaat om programma’s en hoe deze presteren op het internet. Zo blijkt dat RAMBAM op televisie erg goed wordt bekeken, maar online bijna niet presteert. Als communicatieprofessionals in wording mogen wij hierbij natuurlijk even meedenken over de mogelijke strategieën die hierop losgelaten kunnen worden.

Door het contact met het beroepenveld door de opleiding heen, leer je al gauw wat je leuk vindt en wat niet. Daarnaast bouw je een netwerk op aan bedrijven waar je altijd nog iets aan hebt. Zou jij zo’n community willen op jouw opleiding?