Buitenles (column)
Leestijd: 2 min.

Buitenles (column)

Meester Thomas en het belang van buiten spelen

Thomas Voorn is Pabo-student en loopt stage op een basisschool in Arnhem. Speciaal voor ons deelt hij zijn ervaringen en belevenissen als meester van een supergezellige groep 7.

Aardrijkskunde

Eens in de twee weken verzorg ik speciale buitenlessen voor kinderen: les in de wilde natuur. Nu er weer een nieuwe klas start, is het voor de kinderen altijd even wennen. Ik zie ze rondrennen alsof ze voor het eerst naar buiten mogen en verbaasd opkijken als er wilde dieren te zien zijn. In groepjes gaan ze aan de slag met hutten bouwen, vuur maken, koken uit de natuur, boogschieten en andere activiteiten.

Het zonnetje schijnt en we genieten van een heerlijke voorjaarsochtend vol ontdekkingen en vooral veel experimenten. Terwijl ik mijn warme koffie koester, kijk ik tevreden toe als een groepje kinderen eindelijk zelf, met vonken en natuurlijk materiaal, een vuurtje aan krijgt. “Ja, het fikt!” hoor ik Lotte enthousiast roepen. Snel wordt er hout op de nog aarzelende vlammetjes gegooid, en wanneer het vuurtje uit lijkt te gaan, wordt er fanatiek geblazen. ‘Niet te hard blazen, zo gaat het weer uit!’, roep ik belerend. “Doe jij het dan”, roept Jesse geërgerd terug. Ik laat ze lekker sparren met het vuur en ontdekken wat wel en niet werkt.

Als meester op een basisschool hoor ik veel kinderen vertellen over gamen, vloggers, televisie kijken of chillen maar mis ik de verhalen over het buitenspelen. Soms verbazen ze me echter en kan ik heel gelukkig worden wanneer ze zich verwonderen over de natuur en even lekker buiten spelen.

Aan het einde van de dag evalueren we samen met de kinderen. Ik vraag ze naar hun ervaringen, wat ze hebben geleerd en of ze het naar hun zin hebben gehad. Wanneer Marrit opstaat en vertelt dat ze zo was afgeleid door alle planten en dieren om haar heen, weet ik dat mijn doel bereikt is.