REKENDAG
Leestijd: 2 min.

REKENDAG

Meester Thomas als ondersteuner

Met veel kabaal en geduw verzamelen alle klassen zich op het speelplein. Meester Peter, de directeur van de school, staat hen al met de microfoon in de hand op te wachten. De opening van de nationale rekendag is eindelijk daar. Terwijl mijn leerlingen een plekje op het plein veroveren om alles te kunnen zien, spreekt hij leerlingen en ouders toe. “Welkom lieve kinderen, op deze bijzondere dag!” Ik moet de helft van zijn speech missen omdat wat jongens uit mijn klas besluiten dat het klimrek toch interessanter is. Ik vang nog net op hoe meester Peter vertelt dat de bovenbouwgroepen vandaag een vakantiepark gaan ontwikkelen. “Dat klinkt best wel leuk!”, hoor ik wat kinderen uit mijn klas al roepen.

Terug in de klas leg ik het project rustig uit en gaan de kinderen al snel ijverig aan de slag. Parkeerplaatsen worden ontworpen, bungalows worden op schaal uitgemeten en uiteraard worden er zwembaden aangelegd. Het duurt niet lang voor er een reuzenrad, krokodillenvijver en (waarom ook niet) een racebaan bij worden ontworpen. “Helemaal prima, zolang alles maar op schaal is uitgemeten en past”, vertel ik de kinderen. Waar het ene groepje, voor hun Parque Jus de Soleil, een oase van rust creëert, gaan ander groepjes voor een waar attractiepark met veel avontuur. Het is even wennen om de kinderen de hele dag lekker aan de slag te zien zonder dat ik voor de klas sta uit te leggen. Stiekem is het flink genieten: de leerlingen werken gedreven aan hun project en ik kan lekker rondlopen, vragen stellen en ondersteunen.

Twee meiden komen naar mij toe en willen iets vragen; “Meester, hoe groot is een auto ongeveer?” Ik vraag wat ze zelf zouden inschatten. “Vijf meter?”, zegt een van de leerlingen twijfelend. “Nee joh, das veel te groot”, antwoordt de ander al. Ik geef de meiden een meetlint in de hand en wens ze veel succes. Ze kijken me twee tellen stomverbaasd aan. Dan zie ik een lach op hun gezicht verschijnen en rennen ze naar de parkeerplaats om eens op te meten en uit te rekenen hoe groot zo’n auto nu eigenlijk is.

Thomas Voorn is Pabo-student en loopt stage op een basisschool in Arnhem. Speciaal voor ons deelt hij zijn ervaringen en belevenissen als meester van een supergezellige groep 7.